Главная / Новости / Развозов начинает борьбу с госсектором, который не любит «русских»

Развозов начинает борьбу с госсектором, который не любит «русских»

Депутат Кнессета Константин РазвозовГоссектор в Израиле не жалует «русских». Согласно исследованию, проведенному по заказу Кнессета, всего 12% работников государственных учреждений являются репатриантами из бывшего СССР. Но даже этот скромный показатель не отражает истинного положения вещей, и за вычетом репатриантов, работающих в системе здравоохранения, общий процент «русских» в госучреждениях снижается до 5,8%. Государственная система страны, принимающей волны репатриантов, не признает равенство возможностей, начиная процесс отсева уже на этапе получения резюме с данными претендента. «Русские» имена и фамилии — не только представителей волны 90-х, но и полуторного поколения — являются своеобразным стоп-сигналом для работников отдела кадров, и резюме отправляется в бумагорезку, даже не доходя до того, кто сможет проанализировать способности и опыт претендента на должность.

Законопроект, предложенный депутатом Константином Развозовым (Еш Атид), призван положить конец практике предварительного отсева. Он требует от госучреждений передавать в отдел кадров резюме, в котором будет отсутствовать имя претендента. Конечно же, это не положит конец существующей дискриминации, но позволит соискателям на должность добиться того, что в отделе кадров примут решение о продолжении процесса на основе опыта и умений, а не на основе страны исхода.

 

חוק השקופים בקורות החיים

 

המגזר הציבורי מעסיק למעלה 71,795 עובדים.

לצערנו, מנתונים עולה כי שוויון הזדמנויות לא בא לידי ביטוי בפועל ואפילו לא בתחושת האזרחים- מסקר של מינהל מחקר וכלכלה של משרד הכלכלה, עולה כי כל אדם חמישי מקרב יוצאי עדות המזרח חש שהוא מופלה על רקע מוצאו. כמוהם גם אוכלוסיית הנשים, ציבור העולים לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר ומאתיופיה, וכן, אזרחי ישראל הערבים (יש לנו נתונים שמגבים את זה).

 

על כן, ביום ראשון הקרוב תעלה הצעת חוק מהפכנית להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, הצעת החוק שתביא לסוף לאפליה הגזענית בהליך הקבלה לעבודה.

ההצעה דורשת מחברות במגזר הציבורי ומהחברות הממשלתיות לא להחזיק יותר קורות חיים של מבקשי עבודה שבהם מופיע שם מלא וכן דורשים שקורות החיים יהיו מנוסחים בלשון זכר ונקבה יחד.

הצעה זו, תבטל סופית את הסינון הפסול של קורות החיים רק לפי שם מבקש העבודה, ואת אי הזמנת נשים, בני עדות המזרח, עולים לראיונות עבודה, על אף כישוריהם, רק בגלל ששמם לא נראה למי שעיין בקורות החיים.

הרי ברור לכל שבפועל נעשה סינון פסול של מועמדים, מתוך אלפי קורות חיים. לכן, לאחר שהצעה זו תעבור, יוזמנו לראיונות עבודה מועמדים שנבחרו לפי תוכן קורות החיים שלהם!

 

על הצעת החוק הזו, חתומים חברי כנסת שמייצגים את האוכלוסיות הנפגעות (בנושא זה) מכל הקשת הפוליטית.  מנציגי ש»ס ועד לחברי הרשימה המשותפת, דרך חברי כנסת שעלו מרוסיה ומאתיופיה, וכן חברות כנסת שמקדמות את השוויון בין המינים.

 

זו הצעת חוק שאין לה כלל עלות תקציבית, ולכן יש לה סיכוי גבוה לעבור.

 

הסיפור מאחורי הצעת החוק: היה לח»כ יואל רזבוזוב מתמחה ששמו חן אבודרם. הוא סטודנט למשפטים שעובד למחייתו באבטחה. פעמים רבות הוא ניסה לשפר את מקום עבודתו אך כלל לא הוזמן לראיון. במקרה האחד שהזמינו אותו לראיון אמרו לו «חשבנו שאתה ערבי».

 

ברור שהצעת החוק לא תמנע את הגזענות, אבל תקשה עליה להיות בוטה כל כך. מעסיק גזען יוכל לפסול את המועמדים בכל שלב, אבל לפחות הוא יתן להם את הכבוד להם הם ראויים ויקרא את קורות החיים שלהם.

 

 

נתונים — אפליה על רקע מוצא במגזר הציבורי.

יוצאי עדות המזרח

על פי סקר מיוחד של מינהל מחקר וכלכלה, משרד הכלכלה שהוכן עבור נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה – 2013: נרשמה עלייה גם בתחושת האפליה בקרב יוצאי מדינות אסלאמיות וצפון אפריקה. מקרב יוצאי עדות המזרח, כל אדם חמישי השיב שהוא חש מופלה.

מקרב הרוסים, למעלה משליש (37%) השיבו שהם חשים הפליה בקבלה לעבודה.

 

בעבודת מחקר שביצעה ליאת ששון מהאוניברסיטה העברית, היא שלחה קורות חיים פיקטיביים של ארבעה מועמדים בעלי כישורים וניסיון דומים, פרט לשם ולמגדר: ליאת בוזגלו, ירון ברנשטיין, אמיר אבוקסיס ושרית גרינברג הציעו את עצמם במשך שלושה חודשים למאה מקומות עבודה שונים. הטלפונים של ברנשטיין וגרינברג צלצלו הרבה יותר והוכיחו כי מועמדים ממוצא אשכנזי זוכים ל-34% יותר תגובות מהמעסיקים, לעומת המועמדים ממוצא מזרחי.

 

(לפי נתוני הסקר (של משרד הכלכלה), קבוצת האוכלוסייה שמעסיקים הכי פחות רוצים להעסיק היא יוצאי אתיופיה — רק 5.6% מהמעסיקים הביעו רצון להעסיקה. בהמשך הרשימה נמצאים חרדים עם 8.7% (ע»ע: חרדים) וערבים עם 7.4%. – נתונים נוספים בנושא בהמשך)

 

רוסים

למעלה משליש מהעולים השיבו שהם חשים מופלים בקבלה לעבודה על רקע מוצאם.

על פי מסמך של המ.מ.מ נתנוים על העסקה ישירה של עולים בשירות המדינה — 2014

אחוז העולים החדשים במדינת ישראל – 12%

אחוז העולים במגזר הציבורי – 12%

אחוז העולים במגזר הציבורי ללא שירותי הבריאות 5.8.

 

אתיופים

על פי מסמך של המ.מ.מ משנת 2012:

רוב עולי אתיופיה (70%) חשים מופלים בקבלה לעבודה.

אחוז האתיופים מכלל אוכלוסיית ישראל – 1.6%

אחוז האתיופים במגזר הציבורי הינו  — 1.35%

אחוז האתיופים במגזר הציבורי ללא שירותי הבריאות – 1%

 

נשים

על פי מסמך המ.מ.מ משנת 2011 «יצוג הולם לנשים – חקיקה אל מול מציאות בשטח».

שיעור הנשים בקרב המשרות הבחירות במגזר הציבורי הינו 25%.

שיעור הנשים כדירוקטורים בחברות הציבוריות – 17%

בשנת 2010 נשים היוו 44% מהדירקטורים בחברות הממשלתיות.

 

ערבים

על פי נתונים על עובדים ערבים, דרוזים וצ’רקסים בשירות המדינה בשנים 2007-2015 שנאספו ע»י המ.מ.מ והוגשו ב2.7.2015: כ- 70 אחוז מכלל ערבי ישראל חשים מופלים בקלה לעבודה

הערבים מכלל מדינת ישראל – 20%

אחוז הערבים במגזר הציבורי נכון להיום — 9%

ערבים – 7.5%

דרוזים — 1.3%

צ’רקסים – 0.2%

О Редакция Сайта

Статья размещена с помощью волонтёра сайта. Волонтер сайта не несет ответственность за мнения изложенные в статье. Статья написана не волонтером. Артур Клейн arthurhaifa@gmail.com

Оставить комментарий

Ваш email нигде не будет показан